
Kundens interesser kommer altid først
Sus Seroff har fået mere end 150.000 kroner ekstra til pensionen, efter at hun har fået Willis Towers Watson til at gennemgå sin pensionsopsparing.
Det havde længe undret Sus Seroff, at hun havde fået et negativt afkast på sin pensionsopsparing i både 2016 og 2017 – et underskud på i alt 75.000 kroner – men hendes rådgiver havde forsikret hende om, at alt var, som det skulle være. Han havde desuden flyttet hendes pensionsopsparing til en bank i Luxembourg, hvilket hun egentlig heller ikke var helt tryg ved.
Sus Seroff havde bedt to forskellige pensionsrådgivere om at flytte hendes opsparing fra et pensionsselskab til et andet og om at opsige hendes forsikringer. Det skete bare aldrig. Det var først, da hun i august 2018 skiftede job og fik Willis Towers Watson som uvildig rådgiver, at der kom skred i sagen.
»I Willis Towers Watson talte jeg med en pensionskonsulent, som heller ikke forstod mit negative afkast og aldrig havde hørt om banken i Luxembourg. Det gjorde mig faktisk temmelig urolig. Allerede næste dag ringede hans kollega Hans Henrik Bloksgaard mig imidlertid op og forklarede, at hans kollega havde fornemmet min uro, og han tilbød mig derfor at komme til en samtale om sagen,« siger Sus Seroff.
Hans Henrik Bloksgaard er en af Willis Towers Watsons særlige rådgivere, der er specialiseret i at hjælpe privatpersoner med at få overblik over deres samlede økonomi og at optimere deres opsparing.
»Pension er et kompleks emne, og derfor er det de færreste, der kan overskue, om deres penge er investeret korrekt. I Sus Seroffs tilfælde var hendes opsparing placeret i et andet opsparingsprodukt, end hun havde bedt om, og der var tegnet forsikringer, som hun slet ikke havde brug for – og endda til en alt for høj pris. Det var graverende fejl, som kunne have haft store økonomiske konsekvenser, hvis de ikke var blevet opdaget i tide,« siger Hans Henrik Bloksgaard.
Lange forhandlinger
Da Hans Henrik Bloksgaard havde fået det fulde overblik over sagen, tog han kontakt til det tidligere pensionsselskab og den tidligere rådgiver for at få Sus Seroffs opsparing flyttet til et selskab med lave omkostninger – og investeret i et opsparingsprodukt med den rette risiko. Han krævede også kompensation til Sus Seroff for de tab, hun havde lidt på grund af de forkerte investeringer – og de udgifter, hun havde haft til overflødige forsikringer. Det var dog ikke nogen let opgave.
»Begge parter afviste i første omgang, at de havde begået fejl, men da Sus Seroff havde været klog nok til at gemme al korrespondance, kunne vi dokumentere, at de havde handlet imod hendes ønsker. Derfor måtte de i sidste ende bøje sig og betale hende en samlet kompensation på over 150.000 kroner,« siger Hans Henrik Bloksgaard.
Der skulle dog gå næsten et år fra den første henvendelse til pensionsselskabet i august 2018, til Sus Seroff i juli 2019 modtog besked om, at både opsparing og kompensation, nu var blevet overført til det nye selskab. Hun er forundret over, at det skulle tage så lang tid, men glad for, at hun havde Hans Henrik Bloksgaard til at kæmpe hendes kamp.
»Jeg anede ikke, at jeg ikke havde fået det, jeg skulle have – og selv om jeg havde vidst det, er det ikke sikkert, at jeg havde orket at blive ved med at rende pensionsselskabet på dørene for at få min ret. Hans Henrik har været helt fantastisk, og jeg har da også været forbi med et par flasker vin i løbet af processen for at holde humøret oppe hos ham,« griner Sus Seroff, der er lykkelig for, at alt nu er kommet på plads.
»Det er simpelthen så godt, og jeg er Hans Henrik dybt taknemmelig. Det har været en ualmindelig god kundeoplevelse.«
Brug for en uvildig mægler
Hans Henrik Bloksgaard er også glad. Det lykkedes at hjælpe Sus Seroff – og det skader jo ikke at få ros. Han ser dog samtidig sagen som et eksempel på, hvor vigtigt det er at tale med en rådgiver, der ikke har andre interesser end at hjælpe kunden.
»Mange pensionsrådgivere er i virkeligheden mere sælgere end rådgivere, fordi de er ansat til at sælge de produkter, som deres arbejdsgiver og de selv tjener flest penge på. Det giver god mening set fra selskabets side, men det er desværre langt fra altid i kundens interesse. Vi har ikke nogen produkter på hylderne, og derfor er vi alene fokuseret på at finde den bedste løsning for kunden – og vi står helt på vores kunders side, når der – som i Sus Seroffs tilfælde – opstår fejl og er behov for eksperthjælp til at kræve sin ret,« siger Hans Henrik Bloksgaard.
Willis Towers Watson tilbyder rådgivning til både erhvervs- og privatkunder i hele landet.